۱۳۹۰/۴/۲

نقدی بر یک مقاله تحقیقی

  مقاله نویسی هم مانند سایر نوشته ها دارای اصول و قوانینی است که رعایت شدن آنها موجب با ارزش  شدن نوشته می شود. جدا از مهتوای نوشته که آن نیز بسیار مهم است، عواملی مانند فصاحت و بلاغت ، ساختار و منابع نقش مهمی دارند. محتوای متن نیز بسیار مهم است و خواننده را به ادامه ی آن ترغیب می کند. برای نقد مقاله نیز مانند نگارش آن قواعدی وجود دارد که محور اصلی آن همان قواعدی است که باید در نگارش مقاله توسط نویسنده رعایت شود.حال به بررسی و نقد می پردازیم.

          اعتبار منابع و ارجاع دهی مناسب  در تحقیقی بود ن هر مقاله ای، جدا از محتوای آن نقش مهمی دارد. در این مقاله علاوه بر این که ارجاع دهی در متن وجود ندارد، بلکه منابع ناقص به نظر می رسد. زیرا فقط دارای نام و نام خانوادگی نویسنده است و جزییاتی مانند نام انتشارات و سال انتشارات ذکر نشده است.

        ساختار مقاله نیز در ارزش دهی به آن مقاله بسیار مهم است. پاراگراف بندی این مقاله نامناست است و قواعد آن مانند تورفتگی و هم سطح بودن انتهای خطوط ، رعایت نشده است. در این مقاله پاراگراف بندی وجود ندارد و به همین علت مقدمه ، بدنه و موخره مشخص نمی باشد و همه در یک پاراگراف گنجانده شده اند. عنوان مقاله نیز نشان دهده ی موضوع کلی مقاله ست.


        در ابتدا هدف ار نوشتن ان مقاله بیان شده است و خواننده را با محتوا آشنا می کند و توضیح کوتاهی در مورد رشته های علون انسانی بیان می کند. در ادامه در مورد یکی از رشته های علوم انسانی یعنی روانشناسی صحبت می کند و تاثیر آن را در زندگی بیان می کند تا خوانند با نقش و اهمیت علوم انسانی در زندگی آشنا شود. یکی از نقاط قوت این مقاله مطرح کردن یک سوال است. این کار موجب به فکر فرو رفتن خواننده می شود و بر جذابیت مقاله می افزاید. در بدنه به استدلال می پردازد و بر نقش علوم انسانی به عنوان دارو برای جامعه تاکید می کند. این تشبیه نیز می تواند ارتباط خواننده را با متن قوی کند. 

     با این که در متن ساختار های دستوری و نقطه گذاری رعایت نشده است، اما متن فاقد اشکالات تایپی املایی است و دارای فصاحت مناسبی است.در ادامه به حل سوال مطرح شده می پردازد و به تاثیرات علوم انسانی تاکید می کند. در آخر نیز یا مطرح کردن سوالی که جواب آن در بدنه ی داده شده است می خواهد خواننده را به فکر فرو ببرد و با یم جمع بندی کلی مقاله را به پایان می رساند. در ادامه می توانید مقاله ی نویسنده ی مورد بررسی قرار گرفته را مشاهده نمایید.  

نوشته : م.سریرا


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر